Nieuwsarchief
- 20-06-2024 gewoon leuke dingen
- 06-06-2024 moestuinieren met kinderen
- 16-05-2024 gezond de zomer beginnen
- 02-05-2024 buurtborrel
- 04-04-2024 cultureel atelier
- 29-03-2024 leren en werken bij een creatief bedrijf
- 21-03-2024 altijd iets te doen
- 14-03-2024 dagbesteding voor senioren
- 07-03-2024 meer bewegen voor ouderen
- 06-03-2024 wil jij een baan met uitzicht?
Meerderheid bezoekers Jekuntmeer.nl vindt passend aanbod
Amsterdam, woensdag 20 november 2013
Jekuntmeer.nl wordt beoordeeld als een zeer goed en bruikbaar online matchingsplatform, blijkt na onderzoek onder de gebruikers van de site. De informatie die op Jekuntmeer.nl wordt aangeboden, is voor veel bezoekers belangrijk om zich te oriënteren op activiteiten. Ze vinden er informatie over specifieke activiteiten en maken keuzes over hun tijdsbesteding.
In september vroegen wij gebruikers van Jekuntmeer.nl naar hun mening. Daar werd door velen op gereageerd. We zijn tevreden over het aantal reacties en over de uitkomst. We hebben veel opbouwende kritieken ontvangen waar we mee aan de slag gaan. Met de tips willen we de website in 2014 nog toegankelijker maken en het aanbod verder uitbreiden. Hieronder leest u een samenvatting van onderzoeksresultaten en de aanbevelingen die wij aan de hand daaraan geformuleerd hebben.
Bekendheid
Bezoekers kennen de site via diverse kanalen. Het grootste deel via zijn werk of organisatie (70%). 14% kent Jekuntmeer.nl via folders en 7% via sociale media. Een deel van de in totaal bijna 300 respondenten meldt dat ze ook op andere manieren informatie verzamelen, zoals het bijwonen van wijktafels, via nieuwsbrieven of het bezoeken van andere websites.
Doel van Jekuntmeer.nl
De respondenten is gevraagd hoe ze de site gebruiken en waarvoor. Meer dan de helft geeft aan te zoeken naar sport en recreatie activiteiten (66%). Daarnaast zoekt men veel naar vrijwilligerswerk (59%), werkprojecten (57%) en ontmoeting (56%). 80% is het eens met de stellingen dat Jekuntmeer.nl is bedoeld voor inwoners met een beperking en voor professionals in zorg en welzijn. Een groot deel geeft aan dat de website ook bedoeld is voor mensen die moeilijk betaald werk kunnen vinden (67%) en voor alle inwoners (68%). Met de laatste stelling, dat Jekuntmeer.nl voor alle inwoners is, is 23% het níet eens. Een commentaar op de site is dat die voor verschillende specifieke groepen minder informatie biedt, zoals voor mensen met een zintuiglijke beperking of voor hoger opgeleiden.
Gebruik van de website
Men kan op verschillende manieren op de site zoeken. Die manieren (snel, uitgebreid, per stadsdeel) worden allemaal gebruikt. Het zoeken op stadsdeel wordt het best gewaardeerd (score 4,1 op een schaal van 5) gevolgd door trefwoord (3,8) en postcode (3,8). Ook de uitgebreide zoekmogelijkheden worden goed gebruikt en gewaardeerd: zoeken op leeftijd en doelgroep (beide 3,7) en vorm van de activiteit (3,8) scoorden daarvan het beste.
Voor aanbieders van activiteiten is de site een belangrijke manier om hun aanbod meer bekendheid te geven. Aanbieders gebruiken de site ook om te zien wat andere aanbieders organiseren en om hun aanbod daarop af te stemmen. Overigens blijkt dat de site ook door informele zorgverleners gebruikt wordt om zich te oriënteren en degene die zij ondersteunen te wijzen op bepaald aanbod.
Gebruikersvriendelijkheid
De gebruikersvriendelijkheid van de site wordt over het algemeen positief gewaardeerd. Op een tien puntsschaal scoren de vragen daarover telkens tussen een 7 en een 8. De taal die gebruikt wordt scoort zelfs een 8½. De site is voor de respondenten toegankelijk, er staat niet te veel informatie op en ook niet te weinig. Een commentaar is dat de site voor mensen met intellectuele beperkingen te moeilijk is. Ook wordt opgemerkt dat de site niet veel informatie bevat over de mogelijkheden voor vrijwilligerswerk of betaald werk.
Resultaten
Uit de vragenlijst komt naar voren dat in 55% van de gevallen het zoeken leidt tot een gelukte match. Het komt ook voor dat zoekers niet een geschikt aanbod vinden of dat achteraf het gevonden aanbod toch niet geschikt blijkt (12%) of daar toch niet terecht kon (16%).
Aanbevelingen
Tenslotte hebben de respondenten veel suggesties gegeven over hoe de site meer bekendheid te geven, uit te breiden en met wie samen te werken. Op basis van de opmerkingen heeft Jekuntmeer.nl de volgende aanbevelingen geformuleerd:
* De manier om verfijnd/uitgebreid te zoeken scoort een 7,5. Het aantal “klikken” om bij een resultaat te komen werd beoordeeld met een 7. Het is ons streven om beide punten te verbeteren zodat bij een volgende enquête hierop hoger dan een 8 wordt gescoord. We gaan gebruikers van Jekuntmeer.nl hier beter bij betrekken door onderdelen van de site vaker te laten testen.
* De volledigheid van het aanbod moet verbeterd worden. Gemeente en De Omslag moeten investeren om nieuwe aanbieders te bereiken zoals niet-gesubsidieerde organisaties. Er is ook vraag naar cursussen om beter Nederlands te leren spreken, aanbod voor (LVG) jongeren en naar betaald werk.
* Voor mensen met een verstandelijke beperking is Jekuntmeer.nl te ingewikkeld. Voor deze doelgroep bestaan echter ook andere zoekmachines die werken met pictogrammen. Aangezien Jekuntmeer.nl bedoeld is voor een brede doelgroep is het ondoenlijk om de site voor elke doelgroep gebruiksvriendelijk te maken. Mensen die hulp nodig hebben bij het zoeken op Jekuntmeer.nl kunnen samen met een begeleider of hulpverlener zoeken. Jekuntmeer.nl heeft sinds kort een mobiele site. Deze site moet getest worden door o.a. mensen met een verstandelijke beperking op bruikbaarheid.
* Er is behoefte aan een verzamelplek waar gebruikers doorverwezen kunnen worden en een betere uitwisseling van informatie. Links naar betaald werk en koppelingen met andere maatschappelijke instellingen en welzijn zijn gewenst.
* Er is behoefte aan een sociale kaart op het gebied van zorg en welzijn. Uit de enquête blijkt dat Jekuntmeer.nl hier niet volledig in voorziet. Het is echter niet precies duidelijk waar de behoefte ligt. Extra onderzoek is zeer wenselijk.
* Er zijn nog teveel mensen die wel baat bij de site zouden kunnen hebben maar de site niet kennen. De respondenten (merendeels professionals) vergeten nogal eens dat Jekuntmeer.nl bestaat. Ze vragen zich af of de website bekend is onder de gebruikers. Jekuntmeer.nl moet doelgerichtere marketingacties houden om professionals én de verschillende doelgroepen te betrekken bij de site.
Het volledige onderzoeksrapport is te verkrijgen door een e-mail te sturen aan griet@deomslag.nl.
Nieuwsarchief
- 20-06-2024 gewoon leuke dingen
- 06-06-2024 moestuinieren met kinderen
- 16-05-2024 gezond de zomer beginnen
- 02-05-2024 buurtborrel
- 04-04-2024 cultureel atelier
- 29-03-2024 leren en werken bij een creatief bedrijf
- 21-03-2024 altijd iets te doen
- 14-03-2024 dagbesteding voor senioren
- 07-03-2024 meer bewegen voor ouderen
- 06-03-2024 wil jij een baan met uitzicht?