Activiteiten kunnen mogelijk door de corona maatregelen tijdelijk zijn aangepast.
Neem contact op met de organisatie om er zeker van te zijn dat de activiteit plaatsvindt.

De vindplaats voor passend werk, leren en doen. Bij jou in de buurt.

leesbegeleiding geven op basisscholen

Gilde Amsterdam

Amsterdam, donderdag 25 april 2019

Wie Nederlands kan lezen, kan beter meedoen in de maatschappij. Lijkt het jou daarom een uitdaging om kinderen beter Nederlands te leren lezen? Word dan vrijwillig leesbegeleider op een basisschool bij jou in de buurt. Een leuke vrijwilligersvacature van Gilde Amsterdam. ‘Als je goed kunt lezen, dan heb je daar je leven lang profijt van.’

Als leesbegeleider help je met lezen aan kinderen in groep 3 tot en met 8 die een taalachterstand hebben, vertelt Jenny Silleman. Zij regelt samen met Wim de Haas, teamleider leesbegeleiding, de coördinatie tussen de leesbegeleiders en de scholen. ‘Ik handel onder andere de telefoontjes, mails en aanvragen van toekomstige vrijwilligers en scholen af. Wim houdt de intakegesprekken, belt referenties na en onderhoudt de contacten met de scholen’.

Een mogelijke reden waarom kinderen niet altijd even goed kunnen lezen, is dat er thuis te weinig (voor)gelezen wordt. Silleman: ‘Dat kan komen doordat ouders zelf geen Nederlands spreken of omdat mensen het tegenwoordig erg druk hebben. Of dat ze in dit digitale tijdperk minder vaak een boekje voor hun kind kopen dan vroeger. Leesbegeleiding was in eerste instantie gericht op kinderen met mogelijk dyslexie. Er blijken inmiddels ook andere oorzaken van taalachterstand: er bestaan problemen met de aandacht, met gedrag of er zijn problemen op sociaal gebied. Kennis van het Nederlands is noodzakelijk om de andere vakken goed te kunnen volgen; er is dus alles aan gelegen deze kinderen zoveel mogelijk op weg te helpen.

Individueel of in een groep oefenen
Wat je als leesbegeleider precies gaat doen, hangt af van de behoefte van de school. ‘Soms is een leesbegeleider iemand die de docent assisteert bij het lezen in de klas’, legt Silleman uit, ‘maar vaak oefen je met één kind of een klein groepje kinderen buiten de klas, zo’n 15 tot 20 minuten per groepje. Bij de allerkleinsten kan dat voorlezen zijn en bij de oudere kinderen probeer je een achterstand in het lezen weg te werken. Dan oefen je samen; het kind leest bijvoorbeeld voor, oefen je met woorden en teksten lezen uit boekjes van school, en help je door het voor te zeggen als het kind woorden niet snapt.’ De tijd, die je besteedt aan dit lezen, bepaal je zelf in overleg met de school. Gilde Amsterdam houdt contact met ruim 50 van de bijna 250 basisscholen in de stad.

Leesbegeleiders zijn hard nodig, vertelt ze. ‘Vroeger had je voorleesouders, maar veel ouders werken tegenwoordig. Ook gaan opa’s en oma’s steeds later met pensioen en hebben geen tijd om te komen voorlezen. Scholen zoeken daarom contact met ons, omdat ze te weinig hulp bij het voorlezen kunnen bieden.’

Voorwaarden
Om leesbegeleider te worden, is het volgens Silleman belangrijk dat je kinderen leuk vindt. ‘We stellen weinig eisen; je opleiding of werkervaring is niet belangrijk. Je moet het een uitdaging vinden om kinderen iets bij te brengen, met kinderen kunnen omgaan en met de ‘reuring’ in een school. Ook is het belangrijk dat je duidelijk Nederlands kunt spreken en voorlezen, zodat het kind op een goede manier leert lezen.’ Je krijgt er een hoop voor terug. Silleman: ‘Van vrijwilligers horen we vaak dat ze het werk ‘hardstikke leuk’ vinden of: ‘het is weer een feest geweest op deze school te mogen werken’. Veel vrijwilligers zijn al jarenlang leesbegeleider bij ons.’

Kennismakingsgesprek
Na een kennismakingsgesprek bij Gilde Amsterdam lever je twee referenties in. Dat mogen referenties zijn van een werkgever, maar ook van bijvoorbeeld een familielid. Silleman: ‘En we bellen de referenties uiteraard altijd even na.’ Ook vraagt Gilde Amsterdam om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), die wordt aangevraagd door de school van jouw keuze. Via een digitale database kun je kiezen uit een school bij jou in de buurt. ‘Daar staan scholen in die leesbegeleiders zoeken; hoeveel mensen ze zoeken en hoeveel ze er al toegewezen hebben gekregen. We weten dus precies welke scholen nog vrijwilligers kunnen gebruiken.’

Ondersteuning
Ga je eenmaal aan de slag, dan word je ondersteund door Gilde Amsterdam. ‘Af en toe houden we contact met de vrijwilliger om te checken of alles goed gaat of dat diegene ergens tegenaan loopt. En Wim houdt contact met de scholen en is altijd bereikbaar voor de vrijwilliger. We laten iemand niet zomaar aan zijn of haar lot over.’

Word ook leesbegeleider!
Leesbegeleiders leveren een waardevolle bijdrage aan de (lees)ontwikkeling van een kind. Silleman: ‘Leesplezier aanwakkeren is belangrijk voor de taalontwikkeling. Als je goed kunt lezen, dan heb je daar je leven lang profijt van. Het is daarom heel belangrijk dat kinderen op school daarbij begeleid worden. Daarin kunnen onze vrijwilligers van onschatbare waarde zijn.’

Wil jij kinderen ook (beter) leren lezen? Lees dan voor meer informatie de activiteit ‘leesbegeleiding op een basisschool’ op deze website of neem contact op met Jenny Silleman via 020-6254450 of info@gildeamsterdam.nl.

Terug naar overzicht

venster sluiten

venster sluiten

hulp bij inloggen

Bent u uw wachtwoord vergeten?
Voer uw gebruikersnaam of emailadres in en klik op verstuur.

Heeft u nog geen account? Kijk dan hier voor meer informatie.

Feedback en Support